Saturday 4 May 2013

cara mencuci muka



Cuci dan urut muka
Ratakan pencuci muka dengan mengurut muka seperti gambar dibawah ini. Lakukan dari 30saat ke 1 minit ikut keselesaan masing masing.
Ramai yang tidak tahu sebenarnya bila kita mengurut muka dengan betul, ia akan membantu meningkatkan pengaliran darah dan oksigen dikulit muka. So muka akan jadi lebih berseri dan bertenaga.



Pertama-tama mulai dari perawatan wajah, pertama yang harus diingat adalah: kulit wajah itu tidak sama dengan kulit bahagian tubuh. banyak wanita yang mencuci kulit wajahnya dengan salah dan menyamakan perlakuannya dengan kulit tubuh, itu salah dan salah.

 Jadi ingat : Kulit wajah tidak sama dengan kulit bagian tubuh lainnya ... apalagi kalau cuci muka dengan sabun badan, it's No No and No untuk dilakukan, kerana kulit wajahmu akan jadi kering dan kusam, seperti kurang minum, and Yes! itu adalah solusi kedua, kita harus minum minimal air setiap hari iaitu  6-8 gelas air, jadi jangan lupa minum, minum sekaligus banyak juga tidak baik untuk ginjal, jadi minumlah sedikit demi sedikit.

solusi ke-3, cuci muka maksima 2-3 kali sehari, lebih dari itu sebaiknya tidak dilakukan, itu akan mengikis kulitmu dan malah akan jadi semakin kering. Setelah mencuci muka sebaiknya gunakan pelembab,
Untuk kulit kering : pilih sabun cuci muka yang berupa foam lebih baik kerana lebih lembut, lalu pelembab yang mengandung minyak untuk kulit kering, gunakan pelembab berupa lotion lebih baik.
Untuk kulit berminnyak : pilih sabun yang oil-free lalu gunakan pelembab bebas minyak, gunakan yang berbentuk oil free.
Untuk kulit normal : pilih sabun yang sesuai untuk kulit, dan jangan mencuci muka terlalu sering, boleh menggunakan pelembab baik krim atau lotion, kulitmu normal, tapi bila seharian berada di ruangan ber-AC lebih baik oleskan pelembab lebih sering agar kulitmu tidak kering.

Cara mencuci muka dengan baik adalah dengan pijatan memutar ke atas di daerah pipi dan hidung dan kesamping di daerah dahi, jadi wajahmu akan tetap kencang dan tidak berkerut, caranya seperti contoh gambar di bawah ini:



No comments:

Post a Comment